O navă civilă de marfă a părăsit portul Odesa, în sudul Ucrainei, a anunţat Kievul, în ciuda avertismentelor Rusiei că marina sa ar putea viza navele care folosesc nodurile de export din Marea Neagră, scrie The Guardian
Anunţul ridică spectrul unei confruntări cu navele de război ruseşti, după ce Moscova a renunţat luna trecută la un acord cheie negociat de ONU şi Turcia, care garanta o trecere sigură pentru transporturile de cereale din trei porturi ucrainene.
Ministrul ucrainean al Infrastructurii, Oleksandr Kubrakov, a declarat că nava Joseph Schulte, sub pavilion Hong Kong, a plecat miercuri dimineaţă din portul Odesa – una dintre cele trei nave care au participat la acordul de export de cereale, acum eşuată.
Potrivit lui Oleksandr Kubrakov, viceprim-ministru al Ucrainei, Joseph Schulte este prima navă care pleacă din port din 16 iulie. Aceasta fusese blocată în Odesa din 20 februarie 2022.
Nava se deplasa pe un coridor temporar pe care Ucraina a cerut Organizaţiei Maritime Internaţionale (OMI) să îl ratifice. Având în vedere că asigurarea navelor va fi probabil ridicată pentru operatori, Ucraina a declarat pentru OMI că va “oferi garanţii de despăgubire pentru daune”.
De la ieşirea Rusiei din acordul privind cerealele, în iulie, aceasta a intensificat atacurile asupra infrastructurii portuare ucrainene din Marea Neagră şi asupra instalaţiilor pe care Kievul le foloseşte pentru a exporta cereale pe Dunăre.
Guvernatorul regiunii Odesa a declarat miercuri că dronele de atac ruseşti au avariat instalaţiile de cereale dintr-un port fluvial din apropierea graniţei cu România. Între timp, forţele aeriene au declarat că au doborât 13 drone ruseşti deasupra Odesei şi a regiunii vecine Nikolaiev.
Nava Joseph Schulte transportă peste 30.000 de tone de marfă, cu 2.114 containere, inclusiv produse alimentare, potrivit lui Kubrakov. Vasul este nava cu cea mai mare valoare dintre cele 60 de nave încă blocate în Ucraina de la începutul războiului, potrivit lui John Stawpert, senior manager pentru mediu şi comerţ al Camerei Internaţionale a Navigaţiei, care reprezintă 80% din flota comercială mondială.