Importurile ucrainene de motorină prin Moldova au scăzut cu 17%

România a fost în luna martie cel mai mare furnizor de motorină al Ucrainei, depăşind Polonia în topul statelor de unde Kiev-ul importă combustibilul diesel necesar acoperirii consumului curent, celui al armatei şi compensării deselor întreruperi cu electricitate cauzate de bombardamentele ruseşti, relevă datele analizate de Profit.ro.

În ceea ce priveşte benzina, Profit.ro a anunţat că, încă din ianuarie, pentru a evita o eventuală penurie de carburanţi după intrarea în vigoare a embargoului impus de UE livrărilor de produse petroliere din Rusia, Ucraina a importat o cantitate record, o treime din aceasta provenind din România, care a fost de departe principalul furnizor al Kievului.

În luna martie, România a furnizat o pătrime din motorina care a intrat în Ucraina, în pofida reducerii importurilor statului vecin cu 7% faţă de luna precedentă, la 446,7 mii de tone.

Astfel, din cele 446,7 mii tone, 114 mii tone au provenit din România, care a depăşit Polonia (79 mii tone) ca volum, potrivit datelor publicaţiei ucrainene Enkorr.

Volumul de motorină exportat în Ucraina reprezintă aproape o pătrime din consumul mediu lunar de motorină al României, de circa 491 mii tone.

Foarte probabil, cel puțin o parte din combustibilul diesel exportat în Ucraina este, la rândul său, importat, cele 3 rafinării din România acoperind doar două treimi din consumul intern, restul, până la nivelul anual de 5,9 milioane fiind asigurat din importuri.

Nu numai România, ci și Turcia a depășit Polonia în topul exportatorilor de motorină în Ucraina, cu un volum de 81 mii tone.

De la intrarea în vigoare a embargoului impus de UE importului de produse petroliere rusești, pe 5 februarie, s-a înregistrat o creștere a ponderii livrărilor de carburanți din statele din sudul Ucrainei.

Comparativ cu luna ianuarie, importurile ucrainene de motorină din Polonia și Lituania au scăzut cu 43%, până la 122 mii tone în martie, în timp ce achizițiile din surse sudice (România, Bulgaria, Turcia, Moldova) au scăzut cu doar 17%, până la 272 mii tone.

Explicația: importul maritim de motorină s-a ieftinit în ultimul timp.